Dzisiaj jest:

Menu
STRONA GŁÓWNA
HISTORIA
PRODUCENCI GPU
QUIZ
KSIĘGA GOŚCI
KONTAKT

Licznik
Jesteś:
gościem na tej stronie!

Dzisiaj było:
odwiedzin.

Online:

historia


W 1981 IBM razem z premierą komputera 5150 zaprezentowało pierwszy układ graficzny, który nazwano MDA. Chip ten potrafił generować 25 wierszy tekstu po 80 znaków każdy. Nie posiadał on jednak możliwości pracy w trybie graficznym. Jednak krótko po premierze, IBM przedstawiło nową udoskonaloną wersję tego produktu wspierającą standard CGA - Color Graphics Adapter.

Rok później firma Hercules zaprezentowała nowy standard HGC - Hercules Graphics Controller, który pozwolił na pracę w rozdzielczości 720x348 przy dwóch kolorach. HGC bardzo dobrze przyjęły się na rynku i szybko zostały uznane za standard, czego nie byli w stanie zmienić nawet IBM.

Rok 1985 kojarzy się głównie z założeniem przez K.Y. Ho, Benny Lau i Lee Lau firmy Array Technology Inc – dzisiejsze ATI.

1988 rok zaowocował pojawieniem się pierwszego akceleratora 2D, który w odróżnieniu od swoich poprzedników wspierał sprzętowe wspomaganie rysowania ramek. Nazwano go IBM 8514/A.  Początkowo w tej roli królowała firma S3 wraz ze swoimi chipami z serii Vision 868/Vision 968. Nie można jednak zapomnieć o konkurencji - należy tutaj wymienić układy ATI Mach32 oraz Mach64.

Pierwszą kartę graficzną umożliwiającą pracę w trybie 3D zaprezentowała w grudniu 1994 niepozorna na dzień dzisiejszy firma Matrox. Najnowszy układ nosił nazwę Matrox MGA-2064W.

Kolejnym układem był NV1. Jak sama nazwa wskazuje był to pierwszy produkt firmy nVidia, która powstała w 1993. Pomimo wysokich cen NV1, przeciętni użytkownicy mogli cieszyć się środowiskiem 3D jeszcze w 1995 roku dzięki S3 ViRGE oraz ATI Rage 3D.

W 1996 roku przebojem wszedł na rynek układ 3dfx – Voodoo. Był w stanie generować dwukrotnie szybciej od swoich konkurentów.

W 1997 roku nowe konstrukcje przedstawiła Zarówno nVidia jak i ATI. Tego pierwszego producenta reprezentowała Riva128, której przeciwnikiem był 3DRage Pro. W tych latach do producentów chipów graficznych dołączyły także kolejne firmy - 3Dlabs i Intel.

Swoje nowe produkty zaprezentowało także S3 – Trio3D oraz Savage 3D, oraz Matrox - G100 i G200. Rok 1998 był jednak zwieńczeniem sukcesów nVidii, które były widoczne pod postacią królujących na rynku układów Riva128 ZX i Riva TNT W sierpniu 1999 roku doszło do premiery rewolucyjnego układu GeForce 256. Nowy chip potrafił wyręczyć procesor z wielu obliczeń dotyczących geometrii oraz oświetlenia sceny – te udogodnienie nazwano T&L (Transform and Lighting) i uwzględniono je w kolejnej już wersji DirectX – 7.0.

Listopad 2000 to premiera DirectX 8.0, w który po raz pierwszy wbudowano moduły Pixel i Vertex Shader. Pierwszą kartą graficzną posiadającą pełne wsparcie dla DirectX 8.0 był GeForce 3, którego premiera miała miejsce w 2001 roku. ATI zaprezentowało swojego Radeona 8500, który oczywiście był także zgodny z najnowszymi bibliotekami.

W lutym 2002 na półkach sklepowych ukazały się pierwsze układy GeForce 4 Ti (nazwa kodowa NV25).

Jednak konkurencja nie spała i jeszcze w lutym tego samego roku zaprezentowała całkowicie innowacyjny chip R300 czyli Radeon 9700. Posiadał on wsparcie dla jeszcze nie zaprezentowanego DirectX 9.0 (premiera dopiero w grudniu). Dzięki zastosowaniu 256-bitowej magistrali pamięci oraz 8 potoków, wręcz nokautował konkurencyjne układy nVidii.

W pośpiechu nVidia postanowiła jak najszybciej zaprezentować GeForce FX, który miał być odpowiedzią na R300. Jednak premiera jeszcze przed końcem 2002 roku dobrze nie posłużyła, ponieważ zaprezentowano kompletnie nieudany chip, który nie dość, że nie był dość szybki to jeszcze wydzielał masę ciepła przez co wymagał dobrego i hałaśliwego chłodzenia.

Sytuacja na rynku uległa zmianie dopiero w kwietniu 2004, gdy nVidia zaprezentowała bardzo udany GeForce 6800. Układ ten posiadał pełne wsparcie dla DirectX 9 (Shadery w wersji 3.0).

W maju 2004 ATI zaprezentowało Radeona X800, który pomimo braku wsparcie dla najnowszych bibliotek DirectX, był i tak bardzo dobrą propozycją.

Po ponad roku – w czerwcu 2005 pojawiła się całkowicie nowa seria kart graficznych – GeForce 7.

4 miesiące później (październik 2005) ATI zaprezentowało Radeona X1800, który posiadał pełne wsparcie dla DirectX 9.0c.

10 listopada 2006 roku poszło do światowej premiery całkowicie nowych układów graficznych ukrywających się pod kryptonimem G80. W nowej serii dodano sprzętową zgodność z DirectX 10. Nazwa rynkowa nowych układów to oczywiście GeForce 8.

14 maja 2007 roku ATI zaprezentowało pierwszy swój układ posiadający pełne wsparcie dla DirectX 10 Radeona HD 2900 XT.
 

Copyright © 2010 by Marcin Synowiec. Wszystkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.

Projekt zaliczeniowy z przedmiotu Hipertekst i Hipermedia.