- Licznik
|
Jesteś:
gościem na tej stronie!
Dzisiaj było:
odwiedzin.
Online:
|
|
historia
W 1981 IBM razem z premierą
komputera 5150 zaprezentowało pierwszy układ graficzny, który
nazwano MDA. Chip ten potrafił generować 25 wierszy tekstu po 80
znaków każdy. Nie posiadał on jednak możliwości pracy
w trybie graficznym. Jednak
krótko po premierze, IBM przedstawiło nową udoskonaloną wersję
tego produktu wspierającą standard CGA - Color Graphics Adapter.
Rok później firma Hercules zaprezentowała nowy standard HGC -
Hercules Graphics Controller, który pozwolił na pracę w
rozdzielczości 720x348 przy dwóch kolorach. HGC bardzo dobrze
przyjęły się na rynku i szybko zostały uznane za standard, czego
nie byli w stanie zmienić nawet IBM.
Rok 1985 kojarzy się głównie z założeniem przez K.Y. Ho, Benny
Lau i Lee Lau firmy Array Technology Inc – dzisiejsze ATI.
1988 rok zaowocował pojawieniem się pierwszego akceleratora 2D,
który w odróżnieniu od swoich poprzedników wspierał sprzętowe
wspomaganie rysowania ramek. Nazwano go IBM 8514/A.
Początkowo w tej roli królowała firma S3 wraz ze swoimi chipami
z serii Vision 868/Vision 968. Nie można jednak zapomnieć o
konkurencji - należy tutaj wymienić układy ATI Mach32 oraz
Mach64.
Pierwszą kartę graficzną umożliwiającą pracę w trybie 3D
zaprezentowała w grudniu 1994 niepozorna na dzień dzisiejszy
firma Matrox. Najnowszy układ nosił nazwę Matrox MGA-2064W.
Kolejnym układem był NV1. Jak sama nazwa wskazuje był to
pierwszy produkt firmy nVidia, która powstała w 1993.
Pomimo wysokich cen NV1, przeciętni użytkownicy mogli cieszyć
się środowiskiem 3D jeszcze w 1995 roku dzięki S3 ViRGE oraz ATI
Rage 3D.
W 1996 roku przebojem wszedł na rynek układ 3dfx – Voodoo. Był w stanie
generować dwukrotnie szybciej od swoich konkurentów.
W 1997 roku nowe konstrukcje przedstawiła Zarówno nVidia jak i
ATI. Tego pierwszego producenta reprezentowała Riva128, której
przeciwnikiem był 3DRage Pro. W tych latach do producentów
chipów graficznych dołączyły także kolejne firmy - 3Dlabs i
Intel.
Swoje nowe produkty zaprezentowało także S3 – Trio3D oraz Savage
3D, oraz Matrox - G100 i G200. Rok 1998 był jednak zwieńczeniem
sukcesów nVidii, które były widoczne pod postacią królujących na
rynku układów Riva128 ZX i Riva TNT
W sierpniu 1999 roku doszło do premiery rewolucyjnego układu
GeForce 256. Nowy chip potrafił wyręczyć procesor z wielu
obliczeń dotyczących geometrii oraz oświetlenia sceny – te
udogodnienie nazwano T&L (Transform and Lighting) i uwzględniono
je w kolejnej już wersji DirectX – 7.0.
Listopad 2000 to premiera DirectX 8.0, w który po raz pierwszy
wbudowano moduły Pixel i Vertex Shader. Pierwszą kartą graficzną
posiadającą pełne wsparcie dla DirectX 8.0 był GeForce 3,
którego premiera miała miejsce w 2001 roku. ATI zaprezentowało
swojego Radeona 8500, który oczywiście był także zgodny z
najnowszymi bibliotekami.
W lutym 2002 na półkach sklepowych ukazały się pierwsze układy
GeForce 4 Ti (nazwa kodowa NV25).
Jednak konkurencja nie spała i jeszcze w lutym tego samego roku
zaprezentowała całkowicie innowacyjny chip R300 czyli Radeon
9700. Posiadał on wsparcie dla jeszcze nie zaprezentowanego
DirectX 9.0 (premiera dopiero w grudniu). Dzięki zastosowaniu
256-bitowej magistrali pamięci oraz 8 potoków, wręcz nokautował
konkurencyjne układy nVidii.
W pośpiechu nVidia postanowiła jak najszybciej zaprezentować
GeForce FX, który miał być odpowiedzią na R300. Jednak premiera
jeszcze przed końcem 2002 roku dobrze nie posłużyła, ponieważ
zaprezentowano kompletnie nieudany chip, który nie dość, że nie
był dość szybki to jeszcze wydzielał masę ciepła przez co
wymagał dobrego i hałaśliwego chłodzenia.
Sytuacja na rynku uległa zmianie dopiero w kwietniu 2004, gdy
nVidia zaprezentowała bardzo udany GeForce 6800. Układ ten
posiadał pełne wsparcie dla DirectX 9 (Shadery w wersji 3.0).
W maju 2004 ATI zaprezentowało Radeona X800, który pomimo braku
wsparcie dla najnowszych bibliotek DirectX, był i tak bardzo
dobrą propozycją.
Po ponad roku – w czerwcu 2005 pojawiła się całkowicie nowa
seria kart graficznych – GeForce 7.
4 miesiące później (październik 2005) ATI zaprezentowało Radeona
X1800, który posiadał pełne wsparcie dla DirectX 9.0c.
10 listopada 2006 roku poszło do światowej premiery całkowicie nowych
układów graficznych ukrywających się pod kryptonimem G80. W
nowej serii dodano sprzętową zgodność z DirectX 10. Nazwa
rynkowa nowych układów to oczywiście GeForce 8.
14 maja 2007 roku ATI zaprezentowało pierwszy swój układ
posiadający pełne wsparcie dla DirectX 10 Radeona HD 2900 XT.
|